Dansen als Maria

Dansen voor het Allerheiligste

Schrijven over Dansen als Maria is niet meer nodig, sinds ik de mogelijkheid kreeg om -zo vaak ik wil- te kunnen dansen voor het Allerheiligste. Wat tien jaar geleden begon met dansoptredens op mariale muziek, is nu uitgegroeid tot “dansend bidden”. Dansen als Maria heeft eigenlijk niks meer met dansen te maken, d.w.z. dansen zoals wij dat in onze cultuur kennen. In plaats daarvan is het een totale, lichamelijke overgave aan Onze Lieve Heer. Het lichaam wordt geïncorporeerd in het gebed en het gebed incorporeert het lichaam. Daardoor incarneert Christus in mij, zodat ik in Hem kan zijn, onderdeel van het Lichaam van Christus.

De foto’s op deze site echter geven nog het vertekende beeld van hoe Dansen als Maria ooit begon. Tijd voor een nieuwe video dus. De KRO wilde graag haar medewerking verlenen en de parochie van Uden ook -waarvoor hartelijk dank! Bovenstaande video is het resultaat. Niet bedoeld dat mensen kunnen bewonderen hoe prachtig ik dans, maar om de ander mee te nemen in het gebed, mee te nemen naar het  Lichaam van Christus. Amen.

SL383672

Danskapel

Wat een prachtig woord: danskapel. Het klinkt zo natuurlijk, zo vanzelfsprekend, alsof het altijd al heeft bestaan. Toch vraag ik me af of er ooit, ergens een heeft bestaan…

Maar nu is er een. Zo vanzelfsprekend als het woord danskapel klinkt, bijna net zo vanzelfsprekend is Onze Lieve Heer gekomen om mij voor Hem te laten dansen. En het is heerlijk! Dansen als Maria krijgt er een nieuwe dimensie bij, een nog diepere betekenis en bovendien een serieuze opdracht, namelijk dansend te bidden voor Kerk en wereld.

Heer, hier ben ik! Laat mij geschieden naar uw wil.

woman-praying

19 oktober: Rozenkrans bidden met je lichaam

 

‘Toen maakte God, de Heer, de mens.

Hij vormde hem uit stof, uit aarde en blies hem de levensadem in de neus.

Zo werd de mens een levend wezen’. (Gen 2,7).

 

Psalm 30 dansen

Geen woorden, maar da….

….dansen. Inderdaad. Geen woorden, maar dansen.

Afgelopen jaren heb ik heel wat woorden proberen te vinden om het Dansen als Maria mee uit te leggen. Ik heb geschreven, een blog, twee romans, een cursus, losse aantekeningen; ik heb anderen over me laten schrijven, interviewtje hier, interviewtje daar; ik heb erover gesproken met allerlei mensen….maar toch….niks vatte de kern van het dansen zo sterk als de dans zelf. Er zijn ook gewoon domweg geen woorden aan te geven, want woorden zijn slechts de taal van de rede. Dans is de taal van het lichaam en het lichaam is veel allesomvattender dan ons verstand.

Dansen als Maria

Eucharistisch dansen

Afgelopen weekend mocht ik bij de zusters Benedictinessen van de Altijddurende Aanbidding dansen. Zij organiseerden een weekend met kunst rondom de Eucharistie. Het was een heerlijk weekendje. Naast het dansen was er nog volop tijd om bij Jezus door te brengen in de kapel en dat doet een mens altijd goed, zo ook mij.
Het dansen was leuk, want ik werkte samen met poppenspeler Alex Nennie. Hij bracht eerst een poppenspel over het ontstaan van de congregatie van de Altijddurende Aanbidding en aansluitend beeldde ik in mijn dans die aanbidding uit. Ja, het was echt fijn, ik heb er erg van genoten. Bedankt zusters en bedankt Alex!